Techradar lanseres i Skandinavia

Den 12. april 2018 lanserte Orage nettstedet Techradar.com med lokalt innhold i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Techradar er Storbritannias største tech-nettsted, og er nr. 7 i USA og nr. 8 globalt. Techradar har en eCommerce-løsning med meget høy konvertering. Innholdet på Techradar er tilpasset det som folk søker etter på Google for å få hjelp til å velge hvilke tekniske dingser de skal kjøpe. På Techradar får forbrukeren solide brukertester og anbefalinger, samt informasjon om priser, kampanjer og hvor de finner de beste tilbudene – kort og godt alt det man trenger å vite for å gjøre et riktig valg. Flere millioner mennesker handler via Techradar, og i 2017 utgjorde dette en omsetning til affiliate-partnerne på 150 millioner pund eller 1,6 milliarder norske kroner. Ikke noe annet nettsted har tilsvarende høy konvertering.

Ved starten av april overtok vi en skandinavisk trafikk på 170 000 unike brukere i uka. Techradar har svært høy Google-rating. Når artiklene er oversatt, vil Google «se» at samme innhold nå er tilgjengelig på flere språk, og de lokale sidene vil etter hvert få samme høye Google-rating. Etter fire måneders drift har trafikken økt til 250 000 unike brukere per uke. Fortsatt er det mye utvikling som gjenstår for å tilpasse Techradar til en flerspråklig CMS.

Det er få nettsteder i Norden som har effektive eCommerce-løsninger. Inntektsstrømmen fra eCommerce vokser med 50-100% per år, og inntektene fra eCommerce er om ikke lenge høyere enn inntektene fra display-annonser, sponset innhold og programmatiske annonser til sammen. I tillegg må innholdet på nettstedet tilpasses til hvor leseren er i kjøpstrakten – det er det ikke mange nettsteder i Norden som kan tilby.

Ecommerce-løsningen i Techradar heter Hawk og er egenutviklet. Den rommer nå 250 millioner produkter fra tusenvis av forhandlere. Produktene fordeles intelligent inn i 50 000 produktgrupper, og skribentene bruker flere titalls widgets for å vise produkter, tilbehør, produktvariasjoner og sammensetninger av flere produkter – alt for å gi leseren best mulig informasjon. Hawk følger leserne gjennom hele kjøpstrakten og sitter på betydelige mengder unik forbrukeradferd som er verdifull informasjon for produsenter, mediebyråer og nettbutikker når de skal lage sine strategier og kampanjer. Her er Orage en utmerket samarbeidspartner.

Orage ser frem til en spennende utvikling i tiden som kommer, med flere nye nettsteder i Norden og Europa.