I april ble Techradar.com lansert på lokale språk, og i mai kom de første affiliate-partnerne på plass i eCommerce-løsningen til Techradar. De to første partnerne var Net on Net og CDon. Samme måned hadde vi en artikkel om CPU-mining. Leserne likte innholdet i artikkelen, trykket på produktlinkene og bestilte varer for totalt 400 000 kroner i løpet av mai måned – fra én enkelt artikkel.
Dette var en av våre første erfaringer med Hawk, eCommerce-løsningen som ligger i Techradar. Løsningen ble utviklet av Techradar i 2012 og er jevnlig optimalisert og forbedret. Nå er Hawk en av de tre mest komplekse eCommerce-løsningene i verden, men når det gjelder konvertering, er Hawk verdens mest effektive løsning.
Hawk har nå 250 millioner produkter fra tusenvis av forhandlere, og med god AI fordeles produktene inn i 50 000 produktgrupper. Deretter har skribentene flere titalls widgets som brukes for å informere om aktuelle produkter, tilbehør og anbefalte produktsammensetninger.
Når leserne får gode produkttester og anbefalinger og deretter velger å kjøpe produktene, er det en bekreftelse på at vi har gjort en god jobb.
Gjennom Hawk kan vi følge lesernes forbrukeradferd fra de finner artiklene i Google, via hvilke ulike produkter de er interessert i, til hvilket produkt de til slutt velger å kjøpe. Dette er verdifull informasjon til produsenter, mediebyråer og nettbutikker når de skal legge strategier og velge kampanjer. Orage, med Techradar og Hawk, vil være en god samarbeidspartner i denne prosessen.