Tilbakeblikk 2018 – endringer i Norden

Vi nærmer oss slutten på 2018 og det er tid for litt tilbakeblikk. Det er spennende og interessant å sitte utenfor de store medieselskapene og se endringene i konkurransebildet i et nordisk perspektiv.

Orage startet 2018 med begge beina på bremsen. Nye lisensavtaler og flere digitale inntektsstrømmer har gjort at vi i høst har flyttet begge bena tilbake til gasspedalen.

Endringer i det nordiske markedet: I Norge er antall publikasjoner gjennom Bladcentralen redusert med cirka 25 prosent over de siste par årene. I Sverige ble Interpress’ sortiment implementert i Tidsam sommeren 2017, noe som resulterte i et fall i omsetning for alle forlagene. I tillegg har Tidsam utfordringer med altfor høye spontanreturer som følge av at de sender ut 50 prosent flere publikasjoner enn de har plass til i hyllene. Danmark har fortsatt de høyeste salgene per publikasjon i Norden, mens Finland har den mest effektive distribusjonen med bruk av butikkdata og automatisk etterfylling i butikkhyllene. Hvorfor bruker ikke Bladcentralen og Tidsam butikkdata og leverer riktige mengder til butikkene? Mangel på fornyelse i Bladcentralen og Tidsam gjør dem sårbare for nye, mer fleksible og effektive distribusjonsløsninger. Den finske distributøren, Lehtipiste, har i flere år brukt butikkdata og benytter roboter til å plukke bladene fra lageret og pakker automatisk det butikkene trenger hver uke. Glimrende for butikkene – og forlagene! Bladcentralen er eneste distributør som gir returbøter – et virkemiddel som effektivt stopper nytenkning og nye produkter.

I Norge ble 4. kvartal i 2017 et dystert kapittel for Bladcentralens kunder. Ettervirkningene ser man i nedbemanningen hos Egmont, nedleggelsen av Bonniers avdeling i Norge, samt Aftenpostens nedleggelser av magasiner. Fra sommeren 2018 har vi merket økt salg i Norge og Sverige. I 3. kvartal 2018 gikk nesten 95 prosent av alle våre publikasjoner i pluss. Det er en kraftig forbedring fra samme periode året før. Mindre konkurranse? Ja, kanskje.

I fem år har vi nå bygd oss opp og følt oss fram i papirmarkedet. Hva har vi lært? For fire år siden var det god økonomi i å publisere et bokasin (temabok) med åtte ukers salgsperiode. I dag må det planlegges et helt livsløp for å gjøre publikasjoner i massemarkedet lønnsomme. Innholdet bør ha tre salgsperioder på papir i løpet av to år. I tillegg må alt publiseres på alle digitale flater, som pdf og webartikler så vel som lydartikler, og i tillegg bør alt innholdet videreselges til tredjeparter, igjen både digitalt og på papir. Sverige har de største aktørene innen forskjellige digitale flater, med bl.a. Readly.com som størst på pdf, og Dox-konseptet hos Storytel.se som først og størst på lydartikler. Orage har 4-5 millioner månedlige sidevisninger på Readly.com, samt noen ti-talls tusen lyttere hver måned på Storytel i Sverige.

Hva tror vi om framtiden? Hvem tør å starte et nytt magasin i 2019? Bladcentralen og Tidsam tviholder på en gammeldags distribusjonsmodell med returordninger og bøter. Hvis det ikke fornyes vil distribusjonen bli fragmentert med nye aktører som tilbyr mer kostnadseffektive og smidige distribusjonsløsninger – uten returkostnader. Vi tester nye konsepter på nordiske flyplasser hvor vi har utplassert egne bokasinstativ med titler som tilpasses årstider, trender og byttes ut basert på butikkdata. Titler med svakt salg byttes de ut med nye titler. Gode titler kan ha meget lange salgsperioder. Slik holdes hyllene levende og med stabilt høyere omsetning per m2. Dette vil vi teste ut i andre kanaler.

I Orage har vi snudd papirsalget i løpet av 2018 og har nå sunn inntjening i alle massemarkedene i Norden. Vi har redusert break even på papirutgivelser med 40 prosent, og ser frem til videre vekst i 2019. Det vil trolig bli vårt beste år hittil. Videre gleder vi oss til å utfordre etablerte digitale aktører – på samme måte som vi har utfordret papirmarkedet i Norden. Våren 2018 lanserte vi Techradar.com på lokale språk i Norden. I tiden som kommer ser vi frem til lansering av flere internasjonale nettsteder med lokale språk i Norden. Kjente merkevarer, nye eCommerce inntektsstrømmer og høy google-rating gir gode konkurransefortrinn i det digitale markedet. Med neste lansering i 2019 vil vi ha en trafikk på 1,5 mill unike per måned. Regner vi med de neste nettstedene vi vil lansere, vil trafikk øke til 3 mill per måned. Trafikken vil øke ytterligere når innholdet presenteres på lokale språk, samtidig som Google gjenkjenner oversettelsen, og vi drar nytte av den internasjonale google-ratingen. Deretter vil vi bevege oss sørover og gjøre det samme i andre europeiske land.

Vi har ikke funnet opp hjulet på nytt, men ruller nye steder, tar nye veier. Kanskje det thailandske uttrykket passer her: «Same, same, but different.» Slik lever bokasinformatet godt videre i sin konkurranse med magasin og bok, den finner nytt liv med flere gjenbruksmuligheter i flere formater og flater enn sine konkurrenter. Vi føler vi står bedre rustet enn noen gang og ser frem til mulighetene som 2019 byr på!

God jul fra oss i Orage!

Hilsen Øyvind Therkelsen
Daglig leder, Orage AS.